We hebben er eigenlijk allemaal wel eens mee te maken: stress op het werk. Strakke deadlines en planningen die nageleefd moeten worden en tot over je oren in het werk zitten.

Van 12 tot en met 15 november is het de Week van de Werkstress, honderden bedrijven in Nederland stellen dan werkplezier centraal. Ook wij helpen een handje mee, met deze 5 handige tips tegen stress op het werk.

Tip 1: Maak een planning en houd overzicht

Allereerst is het belangrijk om goed te plannen en het overzicht te bewaren. Wanneer je maar opdrachten blijft aannemen, zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Zorg daarom voor een goede planning, zodat je precies weet waar je aan toe bent en wanneer wat af moet zijn. Zet dit ook op papier of in een document, zodat het uit je hoofd is. Dat schept orde!

Tip 2: Durf 'nee' te zeggen

Nee is het toverwoord. Om het overzicht te behouden en deadlines te halen, is het nodig om af en toe ‘nee’ tegen je collega’s te zeggen. Je kunt geen werk blijven aannemen terwijl je eigen al teveel hebt. Kom voor jezelf op en voorkom teleurstellingen door deadlines niet te halen. Geef vooraf aan dat je het te druk hebt en geef eventueel een alternatieve datum of tijd wanneer je het wel af kunt hebben. Het is voor je collega’s ook goed dat zij weten dat je het te druk hebt voor sommige opdrachten.

Tip 3: Humor op het werk

Onderschat de kracht van een grapje op zijn tijd niet! Werkhumor verbetert de onderlinge sfeer en is gerelateerd aan flexibiliteit, creativiteit en niettemin aan het verminderen van stress. Zo af en toe een spontane grap is dus zeker de moeite waard!

Tip 4: Mindful werken

Mindful werken maakt de dag niet alleen een stuk relaxter en effectiever, het zorgt ook voor een betere omgang met werkdruk. Hoe je dat doet? Kies niet voor multitasking, maar doe één ding tegelijk. Blijf gefocust en doe iets minder, maar doe het wel efficiënt. Houd overzicht, laat je niet onderbreken en concentreer je op de taken waarmee je bezig was!

Tip 5: Orde en overzicht met kantoorartikelen

Om stress zoveel mogelijk te vermijden én snel en efficiënt te kunnen werken, is het belangrijk om een geordend kantoor te hebben. Grote stapels papier ruim je netjes op in archiefkasten, lades en opbergmappen. Om het overzicht te bewaren is een weekkalender of weekagenda erg belangrijk. Ook notitieboeken en to-do lijstjes zijn een must, voor het opstellen en afstrepen van taken. Ga met markeerstiften en pennen aan de slag om het overzichtelijk te houden. Er zijn behoorlijk wat handige kantoorartikelen die je helpen bij het plannen en bewaren van overzicht. Dit allemaal om stress op het werk te vermijden!

Wil jij ook handige kantoorartikelen voor jouw werk? Vind een Quantore kantoorvakhandel bij jou in de buurt met onze verkooppuntenzoeker.

Ook interessant