Een rommelige werkplek zorgt niet alleen voor een slordige uitstraling, maar ook voor chaos in je hoofd. Een dubbele gemiste kans toch? Daarom helpt Quantore je op weg naar een opgeruimde werkplek met vijf simpele en doeltreffende tips. Gaan we!

#1: maak een plan van aanpak

Op het moment dat je wil beginnen, lijkt die berg werk soms niet te doen. De oplossing? Stap voor stap aan de slag gaan en bepalen welke zaken je wil aanpakken. Een mini plan van aanpak dus. Klinkt suf, maar zo voorkom je dat alles een nog grotere rommel wordt en je de moed helemaal verliest. Plan een moment in waarop je aan de slag gaat en prioriteer wat je gaat doen. Bijvoorbeeld eerst die kast opruimen om ruimte te creëren, daarna je bureaublad aanpakken en vervolgens al die losse bekabeling wegwerken. Stel tijdens het uitsorteren steeds de vraag “is dit belangrijk en relevant of niet”? Is het antwoord nee? Dan mag het richting de afvalbak.

#2: overzicht creëren én houden

Grote kans dat opruimen niet je hobby is. Het laatste dat je dus wilt is volgende week wéér alles opnieuw te moeten doen. Kies daarom voor handige hulpmiddelen om structuur en overzicht te behouden. Denk hierbij aan pennenbakjes, brievenbakken, opbergbakjes/ kabelgoten voor kabels en eventueel (archief)kasten of mobiele lades. Zo voorkom je dat allerlei voorwerpen los over je bureau zwerven, geef je het mooi een plekje en heb je het ook nog eens bij de hand wanneer jij het nodig hebt. Handig!

#3: maak de boel meteen even schoon

Wist je dat… het gemiddelde toetsenbord een stuk smeriger is dan een wc-bril? En ook bijvoorbeeld de printer en telefoon zijn flinke verzamelplekken van bacteriën. Houd daarom de desinfecterende doekjes, luchtdrukspray en antibacteriële spray bij de hand en maak de boel even goed schoon. Leg ook wat doekjes in je la zodat je tussentijds de boel ook even kunt oppoetsen.

#4: digitaliseren kun je leren

Papier is één van de grootste oorzaken van rommelige bureaus en werkplekken. Ben daarom eens kritisch bij het uitprinten van e-mails en rapporten. Heb je het echt nodig of is het meer een gewoonte om alles uit te printen?

#5: planten? Ja, planten!

Bij een spic en span kantoor denk je waarschijnlijk niet meteen aan planten. Toch kan dit zeker helpen. Zo zorgt groen in je werkomgeving voor een frisse en levendigere uitstraling. En als je dan toch bezig bent: kies voor planten die de lucht zuiveren en/ of luchtvochtigheid verbeteren. Daar wordt iedereen beter van.

Meer handige tips voor een leukere werkplek?

Quantore helpt om jouw kantoorleven gemakkelijker en leuker te maken met een zeer groot aanbod aan handige kantoorartikelen én handige tips voor op de werkvloer. Benieuwd? Vind een (online) Quantore verkooppunt en bekijk onze blogs voor efficiënter en meer ontspannen werken. Of neem natuurlijk even contact op als je vragen hebt. Ons team staat voor je klaar.

Ook interessant