We brengen veel tijd door op de werkvloer, maar hoe hoor je, je eigenlijk te gedragen? Wat kan wel en wat kan niet op kantoor? De meeste regels zijn ongeschreven en nauwelijks bekend, maar het luistert toch nauw.

Hoewel kantooretiquette op de werkvloer van bedrijf tot bedrijf kunnen verschillen, zijn er toch een aantal vaststaande regels over hoe je je dient te gedragen in de kantoortuin. Wij zetten de belangrijkste voor je op een rij!

Tip 01: Bedenk altijd goed hoe je overkomt op de ander

Je taal- en woordkeuze en de toon waarop je iets zegt, bepalen voor een groot deel hoe je overkomt op je collega. Kies je woorden zorgvuldig, luister goed naar je collega en ben respectvol. Probeer je altijd in de ander te verplaatsen en toon interesse.

Tip 02: Een pittige boodschap breng je persoonlijk en niet via de mail

Heb je een stevige boodschap voor je collega? Loop dan eventjes naar hem/haar toe. De manier waarop je de boodschap brengt, bepaalt in belangrijke mate hoe de boodschap wordt gehoord. Bovendien weet je hoe de boodschap overkomt bij je collega, kun je een misverstand meteen rechtzetten en geef je de ander de ruimte om zijn verhaal te doen.

Tip 03: Uit je waardering voor wat goed gaat

Mensen zijn sociale wezens. We hebben allemaal de behoefte om erbij te horen en door anderen gezien en erkend te worden. Elke medewerker hoort graag dat zijn inzet, kwaliteiten en resultaten worden gewaardeerd. Met een compliment uit je waardering voor een prestatie, inspanning of idee van je collega. En dat levert niet alleen meer werkplezier op, maar ook meer motivatie en een betere kwaliteit van het werk.

Tip 04: Successen vier je samen met collega’s

Een deadline gehaald, een grote klant binnengehaald of samen een project succesvol afgerond? Elk succes mag gevierd worden. Dat resulteert in meer betrokkenheid en motivatie om samen het doel te bereiken. Op naar het volgende succes!

Tip 05: Wees op tijd! Niemand vindt het leuk als je te laat bent!

Wees op tijd op je werk en bij overleggen. Zo toon je respect voor collega’s en laat je zien dat jij je baan serieus neemt en belangrijk vindt. Een keertje te laat komen, dat kan natuurlijk iedereen overkomen. Maar regelmatig te laat komen op je werk getuigt van een onprofessionele houding.

Tip 06: Praat mét je collega’s en niet over hen

Heb je een probleem of conflict met een collega? Dat is niet erg, zolang je het maar uitpraat en niet met anderen praat over je collega. Als je ergens last van hebt, moet je er iets mee doen. Spreek open erover met degene met wie je een conflict hebt. Alleen zo kom je tot een oplossing!

Ook interessant